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Séminaires OCRE 2024-2025
Année universitaire 2024-2025
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Séminaire OCRE
24/10/2024, 14h
Uli Sauerland (ZAS Berlin)
Salle: E411, Maison de la recherche
The Atoms of Meaning Child Languages Reveal
The most surprising type of non-adult utterance children produce are errors of commission: Cases where children generate more linguistic material than adult do. When children create such errors even across different languages, they make a strong case that some cognitive universals underly them. We find that in many cases commission errors occur where linguistic theory independently postulated silent elements such as traces and negation markers (Guasti et al. 2022). Within the Meaning First Approach (Sauerland & Alexiadou 2020), we propose that children undercompress universal cognitive structures. I report on recent findings from child language elicitation studies across 40 languages.
21/11/2024, 14h
Christophe Combe (Doctorant CLLE, Université Toulouse Jean Jaurès)
Salle: E412, Maison de la recherche
Élucidation de cas limites en analyse sémantique : Vers la mise au point de nouveaux tests de la valeur de manière
La valeur sémantique de manière, vue comme la diversification d’un procès (notamment) par le codage de paramètres qualitatifs de sa réalisation (Stosic, 2011) (se déplacer → marcher : [se déplacer]+[schéma moteur] → marcher en zigzags : [se déplacer]+[schéma moteur]+[forme de la trajectoire]) est susceptible de spécifier, outre le déplacement, quasiment tous les types d'évènements (Fellbaum, 2002), de la communication (murmurer, baragouiner, parler d'une voix douce) à la création (sculpter, forger, construire avec soin), entre autres. L’identification de la manière a fait couler beaucoup d’encre dans la littérature et l'analyse de données de corpus fait émerger des cas problématiques (verbes, modifieurs), pour lesquels il est difficile de trancher quant à la présence ou absence de manière. Alors qu'on dispose pour la manière syntaxique d'un test, bien qu’imparfait, la question en comment, on ne dispose pas de critères identificatoires pour la manière codée au niveau lexical. En partant d'un test sémantique proposé dans la littérature par Cruse (1986, 2004), basé sur la coordination par la conjonction mais (Lakoff, 1971 ; Ducrot, 1973, 1981 ; Lusher, 1989 ; Moeschler, 1989, ch.2) qui s'appuie sur la mise en relief de la vérité (entendue comme les composants de sens intrinsèques) des unités de sens, nous présenterons plusieurs tests sémantiques nouveaux de la manière. Ceux-ci visent à affermir, par la manipulation d'une combinatoire sémantico-syntaxique, le jugement qui peut être porté sur les formes linguistiques en tant qu’elles codent ou non la manière.
Bibliographie
Cruse, A. (1986). Lexical semantics. Cambridge University Press.
Cruse, A. (2004). Meaning in Language: An introduction to semantics and pragmatics. Oxford University Press.
Ducrot, O. (1973). La preuve et le dire. Mame.
Ducrot, O. (1980). Les mots du discours. Les éditions de minuit.
Fellbaum, C. (2002). On the semantics of troponymy. Dans R. Green, C. Bean, & S. H. Myaeng (eds.), The semantics of relationships: An interdisciplinary perspective (pp. 23–34). Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-017-0073-3_2
Lakoff, R. (1971). If’s, and’s and but’s about conjunctions. Dans Charles J. Fillmore & D. Terence Langendoen (eds.), Studies in linguistic semantics (pp. 115-150). Holt, Rinehart and Winston.
Lusher, J.-M. (1989). Signification par l’opérateur sémantique et inférence par le connecteur pragmatique, l’exemple demais. Sigma, 12‑13, 233‑253.
Moeschler, J. (1989). Modélisation du dialogue: Représentation de l’inférence argumentative. Hermes.
Stosic, D. (2011). Le sens de manière comme critère de définition d’un paradigme. Dans La construction d’un paradigme (pp. 117‑142). Echinox. https://shs.hal.science/halshs-00654939
05/12/2024, 14h
Anna Dall’Acqua (Université de Vérone)
Salle: D155, Maison de la recherche
Reading and Understanding: Anaphorical Resolution in Readers with Linguistic Fragilities
This seminar explores the relationship between reading comprehension and lexical knowledge, with a focus on anaphora resolution in children with linguistic difficulties. We begin by examining key models of reading and their implications for understanding text, emphasizing how these models intersect with multiple dimensions of lexical knowledge.
Anaphorical references can be considered a form of bound-to-text inferences whose resolution is closely tied to lexical accessibility. Ariel’s theory of accessibility will serve as the framework for classifying anaphoric expressions based on the antecedent's accessibility and the cognitive effort required for the processing. The scale based on Ariel's theory we will present displays the degree of lexical fullness in referential expressions, with lexically fuller forms generally demanding less cognitive load for retrieval. However, in bilingual children, retrieving lexically full references may present challenges due to the complexity of lexical relationships in authentic school texts. We expect difficulties in processing functional anaphora among children without reading impairments and more extensive comprehension problems among bilingual children, particularly in decoding both functional and lexical references. For children with atypical language development, we expect difficulties in both decoding and comprehension.
The seminar will also outline our experimental design, including protocols, methods, and the creation of stimuli aimed at investigating anaphora comprehension in monolingual and bilingual children. By integrating theoretical insights with the experimental design, this seminar aims to contribute to literacy education by highlighting the need for tailored strategies that support children facing linguistic challenges in reading comprehension.